Stoig?

Jag har precis kommit hem ifrån stallet, Hedra var lite stoig idag.. Jag har alltid sagt att hon inte är det minsta stoig, men jag kom nyss på att hon har sina sto dagar.. dock väldigt sällan. Det är inget jobbigt sto direkt, det enda hon gör är att typ vända rumpan till och är lite tjurig i boxen. Vilket jag oftast ignorerar, men självklart är jag inte på henne extra mycket vid dessa få tillfällena. Och gör hon något vet hon att hon gjort fel för oftast behöver jag bara "morra" på henne eller något så backar hon. Morrar gör jag av ren reflex, jag är så van att göra det emot hundarna, hehe ;)
 
Det var första gången jag longerade Hedra "riktigt" sedan hon kom, innan har jag gjort det ibland när jag tränat från marken och endast haft ett grimmskaft. Jag tvivlar på att damen blivit så mycket longerad, eller så var det stoet eller att det kliade i hela kroppen. Allt jag sa var framåt eller utan reaktion, hon tycket det var speciellt kul att köra ett fint bocksprång och sätta av i galopp med. Som tur var sticker hon aldrig, när jag tog emot så lugnade hon sig lite iallafall. När jag inte kunde göra något så fick jag helt enkelt vänta ut henne, hon galopperade runt, runt, runt, inte det minsta stressad utan det var bara så hon skulle göra, hon var tvungen att sätta sig lite på tvären licksom.
 
Mamma var nere med Ussan också så när Hedra lyssnade någorlunda på mig (det gick bättre i vänster än i höger varv.) Så släppte vi dem, Hedra följde bara efter mig först, sen fattade hon att hon var lös och tyckte att livet var väldigt kul. Hon drog långsida efter långsida i galopp och såg riktigt nöjd ut faktiskt! Hon dog på alldeles för mycket ibland, vilket gjorde mig lite nervös.. Men hästen höll, hon är hel och står i stallet igen! 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0