Fodertstat!

Godmorgon! Nu ligger jag antingen och sover, eller är påväg till skolan. Så såhär på kvällskvisten när jag upptävkte att jag inte har lyckats få med mig häftet som jag behöver för att kunna skriva om mina fina ryggradsdjur i biologin (som jag förmodligen tappat bort) Så tänkte jag diskutera lite ed mig själv om foder. 
 
Ni förstår, min kära mamma har haft tråkigt idag, och när hon har tråkigt så är hon duktig på att hitta på någonting att göra. Idag var det foderstater. Hon har räknat ut att min lilla ponnybus ska gå på 9kg hösilage, 1kg havre och så ska hon få lite betfor till det, det är på mitt intiativ då jag känner att det blir så enformigt att käka samma torra havre dag ut och dag in. Självklart kommer havren minskas när hon inte går, men det tar vi då. Till en början kommer det iallafall se ut så. Jag satt och funderade lite hur jag ska dela uupp högivan, Ringo fick väldigt mycket hösilage så det var enkelt att dela upp givan på de 4 fodertillfällena varje dag. Nu blir det dock svårare. Men som det ser ut nu får hon ha 3kg på morgonen, 2 kg lunch, 1 kg insläpp och 3 kg på kvällen. Det blir svårt med Ussan som ska få betydligt mer högiva och dem kommer ju gå omkring och byta högar, men på kvällen vill jag alltid ge "mycket" hö, av den enkla anledningen att dem ska ha någonting att tugga på under natten. Det kan hända att jag fixar ett hönät att hänga in istället, då tar det lång tid att äta. Men då ska hon få ett med ganska små hål i, eftersom det endå bara är 3 kg. 
 
Det finns så många sätt att dela upp högivor. Vi brukar alltid ge mest grovfoder i hagen, ibland önskar jag att hon var lite mindre lättfödd, ponnyn blir fet av att bara kolla på gräset liksom. Hönät får det bli. Dels är det bra att dela upp grovfodret så jämnt som möjligt, baserat på hur lång tid det kommer ta mellan fodringstillfällena och liknande. I vårat stall får det morgonhöet i hagen, vid 7 ungefär. Sedan vid 12-1 får dem lunch. Normalt sett kommer de in runt 4-5 under vinterhalvåret och då rider man oftast, säg att man är klar vid 7 med allt pysslande i gången och så. Sedan får de kvällsgivan vid 9 - halv 10. Dles är det viktigt att dela upp högivan för att förhindra magsår. Magen måste ha någonting att "jobba" med hela tiden, eller så gott som iallafall. Vi vet nog allihopa att hästar går och äter i princip hela dagarna i vilt tillstånd. Även om hästens kropp har ändrats och avlats så att de ska hålla för ridning, eller vad nu vårat ändamål är, så har inte hästens behov ändrats. Därav har de kvar tuggbehovet, de behöver röra på sig så mycket som möjligt osv. Likaså är fortfarande flyktinstinkt och alla andra naturliag beteenden kvar. Detta är viktigt att vi tänker på vid såväl utfodring som övrig hantering av hästar. 
 
Nu ska jag nog avrunda detta lilla inlägget innan jag lämnar ämnet helt. Det blev ganska centrerat runt just högivan, dte är där mitt stora dilemma ligger, och ville därför gärna dela med mig av lite tankar. Hur grukar ni göra med höet? Hur många kilo får ra hästar osv? Alla tips är välkommna, tyckre det är riktigt jobbigt att ha så få kilo att röra mig med varje dag. 
 
För att avsluta så tror jag faktiskt att en bra balanserad foderstat ger en balanserad häst. Den får i sig det den behöver och vid rätt tillfällen. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0